Unul din punctele, avut în vedere de Guvernul Bolojan, pentru măsurile din Pachetul 2 de măsuri, în vederea reducerii deficitului bugetar, este şi Pilonul II de Pensii, care este pus în dezbatere publică, sub forma unui proiect de lege, elaborat de ASF-Autoritatea de Supraveghere Financiară. În mare, proiectul ASF, împărtăşit şi susţinut de guvernul Bolojan, prevede achitarea fondului acumulat de către contribuabil, la Pilonul II de Pensii, la ieşirea la pensie, a unui procent de numai 25% din din fondul acumulat, urmând ca restul să fie restituit eşalonat, timp de 10 ani sau sub forma de pensie viageră, argumentul ar fi că speranţa de viaţă a românilor a crescut cu 10 ani. ASF justifică această iniţiativă prin faptul că în anul 2030 urmează un mare vârf de plată, când vor ieşi la pensie foarte mulţi români, 2030 fiind anul când va fi un maximum al asigurărilor din Pilonul II, ce ajung la maturitate şi va trebui restituită o sumă foarte mare (în jur de 10 miliarde de Euro), de către fondurile private, ce administrează Pilonul II de Pensii. Tot ASF justifică această iniţiativă prin faptul că ar fi o cerinţă a OCDE – Organizaţia de Cooperare şi Dezvoltare Economică, la care România vrea să adere (deci tot la comandă străină).
Se pun două întrebări!
1. Ce se întâmpla cu bani rămaşi neachitaţi în cazul în care contribuabilul decedează în perioada de 10 ani?, rămân ai fondului privat bineînţeles, care uşor, uşor se capitalizează (privatizează) cu bani noştrii şi dictează politica guvernanţilor la asigurărilor de pensie. Este aceeaşi reţetă ca la Fondul Propritatea creat în 2005 (în timpul guvernării PNL-Tăriceanu şi susţinut de PSD) pentru despăgubirea, sub formă de acţiuni, persoanelor expropriate de regimul comunist (a celor care au avut proprietăţi naţionalizate) şi care a fost constituit din o parte (procente) din activele cele mai importante ale Statului Român (Hidroelectrica, Enel, Poşta Română, Aeroporturi ..), administrat de un Fond privat (Franklin Templeton Investiment) şi care acum a devenit proprietar al Fondului Proprietatea şi care dispune după bunul plac de activele aflate în administrare (vinde actiunii la bursă, înstrăinează activele etc….).
2. Dacă fondurile ce administreaza Pilonul II de Pensii mai au bani necesari pentru achitarea sumelor strânse la cei care au contribuit şi ies la pensie!
Adevărul este altul: Legea prin care a fost înfiinţat Pilonul II de Pensii a fost promovată de Guvernul Tăriceanu (2004-2008), la comandă străină, respectiv Banca Mondială. De fapt ce însemnează acest Pilon II de Pensii? Pentru asigurările sociale de pensie, Statul a impus (a obligat) angajaţilor plata unei contribuţii, într-un anumit procent din venitul realizat, din care o parte este direcţionată către Pilonul I de Pensii iar o altă parte (în procent de 2%, procent ce urma să crească în fiecare an pâna la 4,75%, la cât este în prezent), la Pilonul II de Pensii (private obligatorii). Acest Pilon II de Pensii a fost dat în administrarea unor fonduri private (străine bineănţeles) care ar trebui să investească aceşti bani şi să obţină un randament. Aceste fonduri nu au făcut investiţii decât în cumpărarea de obligaţiuni de stat. În fapt Statul îşi obligă proprii cetăţeni să contribuie la acest pilon de pensii, dând bani la fondurile private după care se împrumută la aceste fonduri, cu plata unei dobânzi evident, pentru obligaţiile sale, spre exemplu pentru plata pensiilor din Pilonul I, la care nu ajung bani strânşi, pentru că o parte au fost direcţionaţi către Pilonul II.
Pe de altă parte” în sistemul Pilonului II de Pensii, legea impune ca obligaţie pentru administratorii privaţi, “cel puţin realizarea unei rentabilităti a fondului egală cu zero, adică la finalul perioadei de cotizare, “suma totală din contul de pensie privată nu poate fi mai mica decât contribuţiile virate în perioada activă, diminuată cu comisioanele de administrare şi eventualele comisioane de transfer”. Nu se stabileşte nicăieri nivelul acestor comisioane (e aceeaşi situaţie ca la bănci) şi nu se ţine cont de inflaţie, aşa că la sfârşitul perioadei de cotizare (ieşirea la pensie) nu se ştie ce bani mai rămân pentru pensia contribuabilui, dacă nu cumva s-ar putea să vină cu bani de acasă ca să-şi închidă fondul. Şi-a pus cineva întrebarea ce costuri presupune “administrarea privată a fondurilor din Pilonul II de Pensii! Din ce bani sunt plătite salariile de zeci de mi de Euro pentru directorii fondurilor ce administrează Pilonul II de Pensii şi ce profituri îşi propun să obţină fondurile private din administrarea acestor bani? Evident că din comisioanele de administrare şi din dobânzile obţinute la împrumuturile acordate Statului.
În altă ordine de idei, Statul a creat o discriminare între cetăţenii ţării, unii vor primi pensie doar din Pilonul I iar alţii vor primi pensie din Pilonul I şi II, ştiindu-se că numai cei care aveau o anumită vârstă (40 de ani) la aplicarea Pilonului II puteau să cotizeze la acesta.
O altă problem care se pune: Cum va fi calculat punctul de pensie, pentru Pilonul I, pentru cei care au contribuit la Pilonul II de Pensii? avându-şe în vedere că acum punctul de pensie se calculează raportând veniturile obţinute de contribuabil la salariul mediu pe economie, va fi diminuat şi cu cât?
Soluţia dreaptă şi corectă în interesul românilor este; renunţarea la Pilonul II de Pensii şi trecerea (întoarcerea) la pensia publică de stat (Pilonul I de Pensii) iar fondurile (sumele) acumulate până acum, trecute în conturi personalizate, purtătoare de dobânda, ale persoanelor care au contribuit la Pilonul II de Pensii (la CEC banca Statului Român) şi care vor fi restituite contribuabilui, la ieşirea la Pensie.
Alte ţări (am numi Ungaria şi Polonia), ale căror guverne apără şi promovează interesele propriilor cetăţeni au renunţat demult la Pilonul II de Pensii. Prim-ministru polonez, la protestele reprezentanţilor fondurilor private le-a răspuns; citez “Ce vreţi domnilor, sa vă aduc eu cetăţenii mei în cătuşe, în prăvălia Dvs.?!
Cei care doresc o pensie privată, din Pilonul III de Pensii private voluntar, o pot face şi acum, îşi pot face o asigurare de pensie la o societate de asigurări sau la un fond privat, dar şi aici trebuie ca Statul să se împlice, impunând anumite garanţii şi un control strict. Deasemeni, o pensie privată o pot face şi angajatorii care doresc să-şi fidelizeze angajaţii.
Statul nu trebuie să oblige cetăţenii să-şi facă pensii private, decât numai pentru pensia publică de stat.
Preşedinte PSDM
Constantin V. IONESCU

Recent Comments